Naše škola se každý rok vydává se studenty technických oborů do Nizozemska na odbornou praxi financovanou evropským programem ERASMUS+ a tento rok se s námi podělil o zážitky Patrik Stodola z M4B.
Seznámení
V neděli ráno jsme vyrazili na cestu z Litomyšle do Lochemu v Nizozemsku. Dorazili jsme v podvečer a čekal na nás učitel Kees z partnerské školy ROC Aventus. Pozval nás na večeři, tam jsme se seznámili a představil nám, co nás čeká. Po večeři jsme jeli do našich hostitelských rodin. Nejprve jsme se zastavili u rodiny Lukáše a Prokopa, kde nám nabídli kávu a povídali jsme si. Prozradili nám, že každý rok dvakrát jezdí s manželkou do Čech a na Moravu a že Moravu mají moc rádi, dokonce znal i pár českých slov. Následně jsme se rozloučili a vyrazili za naší rodinou kousek od Lochemu na samotě u lesa. Ubytovali jsme se a navečeřeli, mezitím učitelé odjeli. První den jsme byli oba nervózní, ale zvládli jsme to. Druhý den ráno jsme se společně nasnídali a připravili si svačinu na oběd, jelikož v Nizozemí nemají teplé obědy, ale jen večeře. O půl osmé jsme se s Jindrou rozdělili. Já jsem s panem domácím naložil kolo na auto a jeli jsme do Holtenu do logistické firmy DASCHER, aby mi ukázal 14km cestu, kudy budu každý den jezdit sám. Jindra jel s paní domácí na kole asi 5 km do vedlejšího města Laren do rodinného autoservisu.
Logistika
První hodinu ve firmě jsem podepisoval různé smlouvy, přidělili mi čip a skříňku a provedli mě firmou. Dostal jsem harmonogram se sekcemi kdy a kde mám pracovat, seznámil jsem se se všemi ve firmě a ukázali mi kde a jak co chodí. Ve firmě jsou celkem 3 sklady: jeden s teplotou o 4 stupních pro rychle kazící se potraviny (uzeniny, sýr, salámy, ...), -20 °C pro hluboko zmrazené potraviny, u nás konkrétně mořské produkty, a sklad o 20 °C, kde se skladovala převážně čokoláda a jiné produkty s dlouho expirační dobou. V prvním týdnu jsem byl na Inslagu, tedy příjmu, kde se vykládají kamiony. Nejprve se vyloží všechen náklad a pomocí zebry se zkontroluje počet a stav zboží, po potvrzení v sytému automaticky řidiči vysokozdvižných vozíku obdrží příkaz k přeložení palet na pozici ve skladě a jejich potvrzení.
Další sektor byl tzv. picking, to je část, kde se vydává zboží smíšené, nebo s menším počtem, než je jedna přijatá paleta. Order manager sestaví objednávku a zadá do systému ještěrkářům celé palety, které není potřeba upravovat, v zebře najde jejich pozice, nabere, vytiskne štítek s informacemi a čárovým kódem a následně přiveze ke kontrole. Pokud některá paleta vyžaduje úpravu, přijde rozkaz k picking sekci, tam lidé dostanou informace o tom, na jakou paletu mají zboží skládat (IPP, EPAL, EROCHEP), kde se zboží nachází, jestli dávat odlišné produkty k sobě a spoustu dalších podrobných podmínek. Paleta musí být vždy co nejvyšší pro šetření místa v kamionu.
Jedna z posledních sekcí je Consolidation, česky Kontrola, zde se všechny přijaté palety kontrolují (datum, paleta, štítek, počet kusů, ...) a následně se dané palety přiřadí do regálů u výdeje – nakládání kamionů podle ZIP-CODE, tedy poštovního směrovacího čísla. Pokud je objednávka větší a vydaná naráz, názorný příklad byl obchod JUMBO, který měl velké objednávky celého kamionu naráz s doručením do dalšího dne, palety se neřadí podle ZIP, ale rovnou se dají k výdeji podle čísla kamionu, který objednávku odešle. Všechny změny polohy palety a zboží je nutné zaznamenávat do systému, jinak už není šance ztracenou paletu dohledat.
V druhém týdnu jsem již dělal picking sám. Firma mě dala ještěrku a zebru, začal jsem tím, že jsem si přečetl informace o paletě a podmínky pro zboží. Poté jsem si zobrazil pozice ve skladu a počty kusů, následně jsem si zkontroloval stejné produkty a jejich datum spotřeby, většinou jsem mohl dát stejné produkty k sobě jen pokud měli stejný BEST BEFORE, takto jsem pokračoval dále, až jsem měl dostatečnou výšku palet nebo konec objednávky a vytiskl jsem samolepku, zabalil jsem zboží do fólie. Někdy chtěl zákazník zabalit vše do fólie, jindy jen část, každý zákazník měl jiné specifikace, a to i co se týče počtu samolepek a jejich místa nalepení. Ze začátku jsem dělal chyby, ale pak jsem se to naučil.
Třetí týden jsem celé pondělí přeskládával mořské produkty, tak jsem vysvětlil supervizorovi, že tu kvůli této práci nejsem a že se tu chci něco dalšího naučit. Byl ochotný a následující den mě zavedl k výstupní kontrole, řekl zaměstnankyni, že chci výzvu, a tak se ze mě stal výstupní kontrolor, tato práce mě opravdu bavila, naučil jsem se při tom spousty věcí a upozorňoval jsem zaměstnance, když udělali nějakou chybu, aby ji napravili.
Volný čas
V týdnu jsme se po práci a večeři s klukama scházeli a na kolech objevovali okolí. V sobotu jsme byli s Keesem v Amsterdamu, kde jsme nejprve měli rozchod a pak jsme se sešli na projížďku lodí a na večeři. Po večeři nás ještě na naši prosbu zavedl do červených uliček. Další víkend jsem kluky vytáhl vlakem na bierfest v Zupthenu, náramně jsme si to tam užili. Na konci týdne nás Kees vzal do jejich školy v Apeldoornu, nevěřili jsme vlastním očím. Je to obrovská moderní škola, mají zde nové modely traktorů, kamionů, kombajnů, diesel agregátů a mnoho dalšího vybavení, které v Česku nemáme.
Rodina
Já a Jindra jsme bydleli na samotě. Byla to velká "vila" a každý jsme měli vlastní pokoj, ze začátku jsme se cítili nekomfortně, jelikož jsme rodinu neznali a mluvili jsme s ní jen anglicky, ale každým dnem to bylo lepší, jeden den jsem pro ně uvařil večeři a pan domácí mě naučil vařit nějaká nizozemská jídla. S rodinou jsme jezdili i po výletech. Byli jsme na motokárách, bowlingu, i se podívat na traktory, které závodí v tzv. Tractor pullingu. Udělali jsme si s nimi přátelský vztah.
Pocity
Když jsem do Erasmu šel, nepředstavoval jsem si, že to pro mě bude až tak přínosné.
Co se týče angličtiny, již po třetím dnu jsem na sobě zaregistroval posun tím, že jsem plynule anglicky komunikoval. Což bylo určitě zapříčiněno tím, že když mi někdo něco v práci vysvětloval, nezbylo mi nic jiného než to pochopit, kdežto ve škole je to jiné.
Ve firmě jsem se naučil spousty věcí a pochopil celý logistický proces v praxi, všichni byli ochotní, vše mi vysvětlili a vše jsem si mohl zkusit.
Nešlo jen o práci a školu. I jízda na kole zpět domů byla zajímavá. Jelikož jsem to měl nejdál, poznal jsem krajinu v Nizozemí a dopravní situaci pro cyklisty. Po práci jsme s klukama zažili spousty zábavy a navštívili hodně míst. Měli jsme tam svobodu, samozřejmě až na chození do práce. Za celou dobu jsem v Nizozemsku nepotkal ani jednoho Čecha, za což jsem i rád. Ze začátku jsem si občas připadal cizí, ale časem jsem se seznámil s rodinou i kolegy. Je přínosné, že jsme každý byl v jiné firmě, i když bychom chtěli být spolu, protože člověk pracuje sám za sebe, musí komunikovat sám anglicky, i když, jak jsem zmiňoval to nebylo ze začátku lehké.
Jsem rád, že jsem se mohl tohoto projektu zúčastnit.
Patrik Stodola